20 May 2011

Rapport från SPX + Melon pan!

Såja, då var de sista illustrationerna till Häxfolket bok 3 - Magiska krafter klara och överskickade, t.o.m. några dagar innan deadlinen. Skönt! Alltså... missförstå mig inte, jag gillar jobbet med böckerna, men jag tenderar till att helt gå upp i något när jag väl påbörjat det och då bli regelbundna rutiner som sova, äta och blogga ibland lidandes.
Men nu är jag tillbaka och dags för en liten rapport från årets Small Press Expo!

Nosebleed Studio bokade två bord i år. Varför?

Därför.

Har vi blivit lite för produktiva? Nja, nä, men någonstans finns en gräns, så i år började vi rensa. De vykort och posters som vi gjort tidigare år tog vi och samlade ihop, och tillsammans med den nya antologin, nydesignad påse och poster gjorde vi detta:

Ta~daa! Nosebleed Studios 5 years jubilee Deluxe Set!

Vi kommer sälja både boken separat och hela Deluxe-paketet via hemsidan så fort vi fått upp shoppen (jag återkommer med mer info då).

Här ser ni tre skitduktiga försäljare/tecknare:

Alice, Catarina och Joakim (jag fotar) och vår supersnygga antologi.
(ursäkta skrytet, men jag är bara så j*vla stolt!)

Det var som alltid en härlig upplevelse att få återse folk, smita runt och snacka, handla fansin och inte minst sälja. Dock blev årets SPX-upplevelse lite halv, eftersom jag inte hann med det stora rummet... Jag intalade mig i slutet att det inte gjorde så mycket, men grät mig till sömns inombords.
Dock var min plånbok nog glad, för den hade redan behövt hosta upp över 1200 i bara serier (mest fansin). Hem och läsa!

Jag går alltid och längtar och längtar till Small Press Expo, och likaså var det i år. Veckan upp till helgen var outhärdlig. Mycket av pirret kommer av alla man vill återse, saker man vill köpa och sina egna verk som man vill visa upp.
Dock kände jag mig lite nere i slutet. Jag kände mig ledsen och slutkörd, men mest lite... jag vet inte... alienerad, liksom.
Kanske hade det att göra med att jag inte fick chansen att smita in om stora rummet med alla förlagen och skolorna, och därmed missade massa intressanta nätverkande-moments. Kanske för att jag känner att manga och mangatecknare underskattas av den svenska seriemarkanden och dess aktörer, och ibland känner man mest bara för att strunta i allt...

Så då kommer man hem, fokuserar på jobb i två veckor.
Och så fort allt var iväg till redaktörerna, blev jag sugen på att ägna resten av dan åt en av mina fritidsintressen: baka och laga mat!
Efter en del googlande hittade jag en helt fantastisk youtube-kanal: Cooking with dog!



Jag har ända sedan hemkomsten från Japan förra året velat testa göra Melon Pan (japanska söta bullar), så idag blev det både det och Nikuman (japanska ångkokta piroger, typ). Det var lite knepigt, och jag satt knappt ner alls på hela dan, men jag lyckades!!

Bildbevis:


*stolt och mätt*

No comments:

Post a Comment