29 January 2011

2011 - Men var lite stolt, för fan!

Har inte skrivit på en månad! Förlåt!!
Ska ge lite lägesrapport först, sedan ska här bli planerande inför året!

Jag har jobbat. Och jobbat. Och sen har jag jobbat lite till.
Hann med lite 1-års-romantik på fonduemiddag med Emil i början av månaden, men resten har varit jobb. Och nu är jag äntligen klar med bilderna till andra boken i Häxfolket-serien! Jippie!!
Grovskisserna var klara sedan tidigare, men på 18 dagar har jag utifrån dem lyckats få ner 87 färdigtuschade illustrationer (en del hela uppslag)! Jag är imponerad av mig själv!

Här kommer ett litet smakprov från bok ett, som jag avslutade i december (efter mycket om och men...) och som släpps i slutet av februari:

Sol, en av huvudkaraktärerna, och Misana.

Både bok ett och två ligger redan nu ute på adlibris.se och andra boksajter för bevakning. Bilderna nedan är tar er till adlibris.se och mer info om böckerna!



Nu lite om vad som är på gång...
Jag har inte utvärderat mitt föregående års nyårslöfte ännu! Och dessutom har jag ett nytt nyårslöfte att delge er med...

Nyårslöftet för 2010 var: Jag skulle göra allt för att må bra, fysiskt och psykiskt.
Det känner jag att jag har jobbat bra på!
Jag har fått ett gott samboliv med Emil, vi funkar väldigt bra ihop. Jag har tränat regelbundet, i alla fall under våren och stenhårt efter sommaren. Jag har återfått mina muskler och mitt intresse för styrketräning, vilket min nu starkare rygg inte klagat över! (Den behövs när man sitter så mycket vid ritbordet.)
Jag har såklart haft mina upp och nedgångar både fysiskt och psykiskt, men nyårslöftet jag gjorde har hållit mig på banan och påmint mig om att jag måste må bra. Så jag har också blivit bättre på att inte ta på mig saker jag inte hinner eller orkar med.
Slutbetyg: VG, kanske med ett + i kanten.

Nu till mitt nyårslöfte för 2011!
Jag satte ett vid tolvslaget, men har kommit på ett till nyligen som jag också vill ska gälla.
  1. Jag ska utveckla en ny längre serieidé (helst för Tokyopop)
  2. Jag ska försöka att särskilja mig själv från mitt arbete och inte definiera mitt eget värde med vad jag gör.
På så vis måste jag både arbeta med en konkret plan och något mer psykologiskt, som ställt till det för mig. Att jämföra sig med andras framgångar och försöka definiera sitt värde med sin karriärsutveckling är ödesdigert, och det är tyvärr det jag känner idag. Det har gått bra, men så fort jag lyfter blicken nedslås jag av någon som det gått bättre för. Jag måste lära mig att känna mig stolt över det jag själv åstadkommer, och börja se mig och mitt arbete som två olika saker. Jag är en bra människa, med fina kvalitéer, som inte behöver bevisa mitt värde genom framgångar i karriären.
Så, då är det bara att sätta igång!

Här är min plan för 2011:
  • Februari: Rita en serie till Ribon på runt 30 sidor som även kan användas i Nosebleed Studios antologi (release på SPX i maj) SAMT rita en serie på 20 sidor med Alice Engström som huvudkaraktär till ovannämnda antologi
  • Mars: Göra redaktörsjobbet och omslaget till andra omgången av Swedish Comic Sin, som varit igång sedan i oktober. Årets bok (release på SPX den med) blir på över 400 sidor (!!) SAMT rita tre färgillustrationer till Nosebleed-antologin och göra en planch till SPX
  • April: Göra redaktörsarbetet med Nosebleed Studios antologi SAMT arbeta med bok 3 i Häxfolket-serien
  • Maj: Sälja på SPX 2011 SAMT fortsätta arbetet med bok 3
  • Juni: Sälja på UppCon SAMT rita på egna serieidéer
  • Juli: Arbeta med bok 4 i Häxfolket-serien SAMT åka på semester till släkten i Portugal
  • Augusti: Arbeta med bok 4 SAMT egna projekt
  • September- december: Arbeta med egna projekt, eventuellt studera eller jobba?
Puuh, pressat schema som vanligt! 50 sidor i februari, får se om det ens går att genomföra... Ska ta mig några 24-timmars-maraton snart, så det blir nog genomförbart!
Det måste det!

Åh, ja! Jag har skaffat katt! Vilda Hilda heter hon.
Hon och Emil kanske kan få mig att fokusera på annat än jobb:



Pressa pressa! Nu ska här produceras!
Tack alla för att ni fortfarande läser!! Jag är så glad för era kommentarer, och för att ni tar er tid!

1 comment:

  1. Du har jobbat riktigt bra under 2010, det kan du vara stolt över på alla sätt och vis. Och det där är en riktigt rejäl plan du har för 2011 :o Hoppas att allt klaffar! Fighto!

    ReplyDelete